Motocross

 

Motocross er Norges desidert største motorsykkelgren i Norge og står for hovedandelen av NMFs medlemmer. Det er et betydelig antall anlegg for Motocross over hele landet og banene ligger ofte i kupert terreng med sand-eller jordunderlag.

Hva kreves for å kjøre?
For å delta på trening eller konkurranse må en utøver ha:

  • Lisens for motocross.
  • Nødvendig kjøreutstyr.
  • Godkjent motorsykkel.
  • Kjøre på en bane godkjent av NMF, i regi av en klubb tilsuttet NMF med godkjent treningsleder tilstede.All kjøring reguleres etter NMFs reglement.

I Norge er det tillatt å kjøre motocross på spesielt godkjente områder og i regi av en klubb som er medlem i NMF.
Alle som kjører motocross må ha lisens. Det finnes nybegynnerlisens som du kan løse når du møter opp på en motocrossbane. For å få trenings- eller konkurranselisens må du gå et lisenskurs bestående av 8 timer teori og 8 timer kjøreteknikk.

I motocross kan du kjøre fra den dagen man fyller 5 år.

 

Startnummer MX

Oppdaterte startnummerliste finner du på din profil i SAS.

Se under min profil og faste startnummer, velg gren og startnummerklasse. Nye startnummer for 2016 vil bli tilgjengelig fra slutten av januar. For de som har hatt faste startnummer i 2015 vil man fra 15. des kunne booke dette nummeret for 2016

Se forøvrig spesialreglementet for Motocross under Lovverk og Skjema.

Hvordan kjøre løp?
Alle løp arrangeres av klubbene og påmelding til løp skjer her på NMFs nettsider.

Løp kjøres vanligvis over to heat, eller to omganger. På det meste så kan det være opptil 40 startende i internasjonale konkurranser og 30 startende i Norske konkurranser hvor de første 80 til 125 meterne er en rett slette, før de kommer inn i en krapp sving. Resten av banen er sammensatt av hopp, svinger og andre hinder for å holde farten nede.

Hoppene på en motocrossbane kan ha fra 1 meter og helt opp imot 40 meter lange. Sporvalget i motocross er helt avgjørende for hvilken plassering du får, ved å velge feil spor kan du tape bortimot 10 sekunder, noe som skal veldig mye til for å klare å kjøre seg opp igjen. Motocross er en veldig fysisk krevende idrett og utøverne må ha svært bra kondisjon samt godt med styrke i hele kroppen. I motocross arrangeres det NM, NM for lag og Norgescup.

Norges største internasjonale håp for 2012 er Even Heibye, som i år deltar i VM for ett profesjonelt team.

Frem til dette var Kenneth Gundersen eneste nordmann som har kjørt Motocross Grand Prix (VM) på et profesjonelt team. Han la opp i 2009. Beste plassering er 4 sammenlagt i MX 2 klassen.

Litt historie om motocross:
Motocross er en utvikling og avart av og utvikling av det som i sin tid het Skrambling. Skrambling på sin side var en videreutvikling av motorsykkel trial, en tidlig utgave av det som i dag er trial. Historisk startet motocross I England I 1924 med det første Skrambling stevnet i Camberley, Surrey. Motorsyklene på denne tiden var ikke tilpasset kjøring i terrenget og på bane, så dette ledet til utvikling av bedre fjæring og demping samt utvikling av bedre rammer osv.

I 1952 innførte det internasjonale motorsykkelforbundet (FIM) Europamesterskap (EM) for 500 ccm motorsykler. I 1957 ble dette oppgradert til Verdensmesterskap (VM).

I 1962 ble det VM i klasse 250 ccm. Motorene på den tiden var totaktere. Det var først på begynnelsen av 2000 som det kom inn firetaktere i denne klassen som i forhold til 2-taktsmotorer har et helt annen effektregister med mer moment på lavere turtall kontra en 2-taktsmotor som kjøres på mye høyere turtall.

I 1975 ble VM for 125 ccm introdusert.

Motocross har utviklet seg i forskjellige retninger og har dannet grunnlag for flere andre grener som Supercross, Freestyle Motocross (FMX), Supermotard, Pitbike, Mini cross, Beachcross, ATVCross/Quadracing og sidevogn motocross. I Norge så er det FMX, ATVCross og Supermotard som har fått rotfeste. De andre grenene har ikke etablert seg foreløpig.