Minicross/Motocross/Enduro
Motocross/Minicross (minicross brukes for å betegne motocross for de aller minste) og Enduro har samme utgangspunkt, nemlig kjøring på ujevnt underlag/terreng. Grenene har utviklet seg i hver sin retning da motocross er blitt en arena- og banesport med konstruerte løyper på et avgrenset område mens enduro handler om å kjøre utholdenhetsløp, oftest som etappeløp og kjøre fortest eksempelvis Rally Dakar hvor vår egen Pål Anders Ullevålseter er internasjonalt kjent. Du kan starte å kjøre minicross ved fylte 5 år, og fra fylte 13 år kan du delta i løp og konkurranser.
Cross-syklene:
Motocross og enduro setter helt spesielle krav til sykkelen. Først og fremst er syklene forsterket og må være så lette som mulig og de må ha fjæring og dempere med lang vandring for å takle ujevnt underlag og landinger etter hopp. De minste starter med 50cc Crossykler kan ikke kjøres på offentlig vei eller i terreng, kun på godkjente baner. Det er innført en registrering av endurosykler for kjøring på offentlig vei til/fra trening og konkurranser.
Trening og aldersgrenser:
Man kjører på godkjente baner og det kreves lisens for å stille til start og trening. Det kan løses engangslisens for et enkelt løp/trening, eller mikrolisens alt. rekrutteringslisens det første året. For å få en varig lisens må man være tilsluttet NMF-klubb, eks. Enebakk Motorsportsklubb og alle lisenser inneholder forsikring. Man skal ha gjennomført lisenskurs med teori og praksis. Lisenskurs varer evig og slike kurs gjennomføres i regi av klubben.
5-12 år: Nybegynnere løser mikrolisens (5-8 år) eller rekrutteringslisens (fra 9 år) det første året, deretter mottar man automatisk lisens de påfølgende årene.
Fra 13 år: Nybegynnere søker lisens ved å sende lisenssøknad. Man må i tillegg ha legeattest for cross/enduro foruten gjennomført og bestått lisenskurs med teori og praksis.
Konkurranser:
5-12 år: Motocross-løp for de fra 5-12 år er bare lek og moro, her er ingen vinnere og ingen tapere. De minste kjører derfor trening, og 2 heat a 10-15 min + 2 runder hvor alle alle får lik premie.
Fra 13 år: Deltakerne kvalifiserer seg til start etter teknisk kontroll og tidstrening. Til fellesstart stiller førerne opp bak en grind hvor plasseringen avgjøres av rundetidene på tidstrening. Avhengig av løpets status kjøres løp på 15 til 30 minutter, pluss to runder. Vinneren er den som har kjørt flest runder, og ved likt antall runder den som kom først i mål. De minste konkurrerer ikke men gjennomfører kjøring med felles pokalutdeling. Klasser for slagvolum inntil 80, 125, 250 og 500 kubikk. Også 350 kubikk og over i enduro.
Forsikringer:
Alle som driver organisert idrett er forsikret gjennom Idrettsforbundets avtaler. Fra sommeren 2011 har NMF fått en betydelig forbedret forsikringsavtale for
forbundets lisensierte utøvere.
Sikkerhet/Utstyr:
Det er ikke til å legge skjul på at dette er en risikosport, som krever at vi beskytter oss best mulig. Det er påbudt med sikkerhetsutstyr i både trening og konkurranser. Crosshjelm/briller, en “brynje” til skulder, rygg og bryst, kne+albue beskyttere, nakkekrage, hansker, bukse/trøye av slitesterkt materiale, samt solide knehøye lærstøvler.
Motocross er en krevende sport, og vi er avhengig av at foreldrene stiller opp. Det er ikke lov å kjøre uten oppsyn før man er 18 år gammel. Ta kontakt med en av oss om det er noe du lurer på!