At femåringer freser rundt på motorsykkel høres kanskje ikke helt betryggende ut.
Men ta det med ro: Fra 2001 ble det lov i Norge.
Minicrossere med 2 og 4 hjul, samt mini snøscooter er populærbetegnelsen på motocross for barn.

Minicross for de aller minste til og med det året de fyller 12 år er en barneidrett på lik linje med andre idretter og foregår på enkle baner uten hopp, men med svinger og humper.

Idretten er tilsluttet Norges Idrettsforbund gjennom Norges Motorsportforbund.


Hvordan starte med motocross

Man kan starte med motocross/minicross ved fylte 5 år. Det anbefales at foresatt tar barnet med på banen noen ganger når det er trening for å se hvordan motocross utøves. Barnet får også sjansen til å bli kjent med andre utøvere samtidig som de voksne kan få informasjon og svar på spørsmål over en kopp kaffe. Når man ønsker å starte i sporten tegnes medlemskap i klubben. Foruten utøveren som kan tegne juniormedlemskap skal minst en foresatt tegne minimum familiemedlemskap. Alle utøverlisenser inneholder ulykkesforsikring og for barn mellom 5-12 år gjelder vilkårene i NIFs Barneidrettsforsikring.

Info om motocross

Hva kreves for å delta på trening eller konkurranse?
Medlemskap i klubb tilsluttet NMF, eks. Enebakk Motorsportsklubb
Treningsavgift i Enebakk Motorsportsklubb
Lisens for motocross
Nødvendig kjøreutstyr – (Se nederst på siden)
Godkjent crossykkel
Bane godkjent av NMF, i regi av en klubb tilsuttet NMF med godkjent treningsleder
tilstede, eks. Enebakk Motorsportsklubbs baner på Knatterud.
All kjøring reguleres etter NMFs reglement.

Lærer fort 
Så snart barna har tatt av støttehjulene på tråsykkelen er de store nok for motocross. Motorsyklene for de minste er på 50 – 65 ccm og toppfarten er cirka 40 km/t. Syklene har automatgir, ellers er de laget som voksenmotorsykler.

– Barna lærer seg å kjøre på én dag. Kravet er at de kan sykle på tråsykkel og beherske sykling uten støttehjul, og interessen for minicross er sterkt voksende. Lek og allsidig aktivitet skal prege tilbudet for å stimulere barns utvikling og aldersbestemte trenbare egenskaper.

Ekstremsport? 
En kan ikke kalle det for ekstremsport, men helt ufarlig er det ikke. Det blir noen velt og kollisjoner, men nesten aldri noen skader. Ungene kjører med hjelm og spesielt beskyttelsesutstyr for overkroppen. De fleste har nok slått seg mer på tråsykkel enn i motocross. Les mer om utstyr lenger ned på siden.

Bedre trafikanter 
Selvfølgelig er det viktigste for ungene at det er artig, men vi har den oppfatningen at sporten gjør barna mye bedre rustet når de små etter hvert blir 16 år og kan begynne å kjøre moped på veiene våre. Når de senere går til motorsykkel og bil i trafikken mener de som har forsket på dette at de som har motorsport som hobby blir forsiktigere og sikrere trafikanter når de får rast fra seg under kontrollerte former på bane.

Det er i regi av Norges Motorsportsforbund at barn og unge mellom 5 og 16 år kan kjøre motorsykkel lovlig i Norge på godkjente baner.

Personlig kjøreutstyr
Det er også i motocrossverdenen utrolig mye forskjellig utstyr å velge blant. Så lenge utstyret tilfredsstiller sikkerhetskravene kan du velge det utstyret du liker best selv både når det gjelder farge og fasong.

I reglementet er det kun krav om godkjent hjelm, bryst og ryggskjold (crossvest), hansker og skikkelige støvler med god beskyttelse av fot og legg (crosstøvler) samt en langarmet trøye/jakke og bukse i brannsikkert stoff.

I tillegg anbefales det å bruke knebeskyttere, ryggskinne, nyrebelte og albuebeskyttere. Det finnes også beskyttelsesjakker med både albuebeskyttere, ryggskinne, nyrebelte og brystskjold. Såkalte “Enduro-vester” er geniale da man har all beskyttelse for overkroppen i ett plagg. De er også mye behagligere å kjøre med enn tradisjonelle crossvester. Samtidig har de en ordentlig ryggskinne som dekker hele ryggraden.

Det er et krav på motocrossbanen at man bruker en
godkjent hjelm, denne skal være CE-merket med 22.05 eller nyere

For å unngå å få grus-spruten (fra han som ligger foran deg) i øynene kjører man også med kjørebriller som festes på hjelmen.Oakley O Frame MX Svart kjøp og tilbud, Bikeinn

Et av de viktigste punktene når det gjelder kjøreutstyr
og motocross er kjørestøvlene. Det er fort gjort å velte i crossbanen å få sykkelen over bena. Gode støvler beskytter ben og ankler mot skader ved en velt. Vær OBS på at lønner seg å investere i skikkelige støvler og ikke “billig-støvler” som ofte er veldig myke i sålen – som gjør kjøringen ubehagelig. I tillegg kan disse også være sparsom med støtte i sidene og over rist.Avbildet er anerkjente crosstøvler som har solid såle, gir meget god beskyttelse av fot og legg samt tåparti.

Knebeskyttere er et krav så dette trenger man.

Det finnes flere typer på markedet, mange har begynt å bruke knebeskyttere som er leddet ved kneet slik at man kan feste den litt opp på låret og nedover leggen. Disse gir maksimal beskyttelse og kjørekomfort men koster noe mer enn vanlige knebeskyttere.

(Lange leddet knebeskyttere er nødvendig i minicross for de minste. Knebeskyttere som ofte brukes ved
rulleskøyteløpere – avbildet til venstre er helt greit)

Knebeskyttere

Brynje (crossvest) bruker man for å beskytte bryst, rygg og skuldre mot harde støt. Mange av disse har også albuebeskyttere på seg. Det finnes også beskyttelsesjakker med både

albuebeskyttere, ryggskinne, nyrebelte og brystskjold.

Såkalte “Enduro-vester” er geniale da man har all
beskyttelse for overkroppen i ett plagg. De er også mye
behageligere å kjøre med enn tradisjonelle crossvester.
Samtidig har de en ordentlig ryggskinne som dekker hele ryggraden.

Et eksempel på bra beskyttelse kan du se her. Denne beskytter bryst, rygg, skuldre og albue og kalles “Enduro-vest”. Slike er ofte brukt i minicross for de minste da den er behagelig, lett å ta på og er “alt-i-ett” og beskytter maksimalt.

endurovest

Nakkeskader er sjeldne, men får drastiske følger.
Disse kragene er en ekstra beskyttelse, men ingen krav.
Enkel nakkekrage (avbildet øverst, med vaskbart trekk).
Nakkekrage (“donut” type) er ikke laget for å beskytte
nakke mot kompresjon/vridning. Meningen med disse er å beskytte kragebeinet mot slag fra hjelmen.

nakkekrage1

Denne litt mer avanserte nakkekragen (avbildet nederst)
er laget av karbonfiber, fiberglass og forsterket plastikk
delvis dekket med en myk støtabsorberende skum. Denne gir god beskyttelse mot skader som følge av ekstrem hodebevegelse forover, bakover og sidelengs. Samtidig beskytter det også mot kompresjon av ryggraden, og den beskytter mot potensielle skader ved at hjelmkanten treffer nakken. Kraven under er i tillegg CE-merket.

nakkekrage2

Hansker er et must, crosshansker skal være lette og
bevegelige samt gi beskyttelse til fingre. Man må ikke
ha hansker beregnet for cross, men dette anbefales.

hansker

I tillegg må man ha bukse og jakke. Man må ikke ha
spesielt utstyr men det anbefales. Kravet er imidlertid
langermet trøye og bukse – og skal være i brannsikkert stoff. Avbildet sett er skjorte for å ha utenpå brynje samt bukse
som er polstret med harde innlegg for ekstra beskyttelse av hofter og kne.

buksejakke

Ønsker du og prøve?

Enebakk Motorsportklubb